keskiviikko 5. kesäkuuta 2013

Oliiviöljy ja pähkinät voivat lykätä dementiaa

Muistin ja muiden mielentoimintojen heikentymistä voi mahdollisesti lykätä lisäämällä ruokavalioonsa pähkinöitä tai oliiviöljyä ja muutenkin muuttamalla ruokailutottumuksiaan Välimeren alueen perinteisen ruokavalion suuntaan.

Tämä espanjalaistutkijoiden havainto vahvistaa jo nyt laajaa tutkimusnäyttöä välimerellisen ruokavalion monista terveyshyödyistä. Välimeren perinteistä ruokavaliota noudattavat syövät runsaasti kasviksia, oliiviöljyä, pähkinöitä, hedelmiä, kalaa ja täysjyväviljoja ja käyttävät kohtuullisesti alkoholia ja vähänlaisesti punaista lihaa, makeisia ja teollisia viljoja.

Nyt julkaistujen tulosten perusteella oliiviöljyllä tai pähkinöillä vahvistettu välimerellinen ruokavalio auttoi hidastamaan seitsemänkymppisten osallistujien muistin ja muiden kognitiivisten mielentoimintojen heikentymistä runsaan kuuden vuoden seurannan aikana. Yhteyttä eivät selittäneet osallistujien ikä, sukupuoli, koulutustaso, perimä eikä monet sairaudet ja elintavat, jotka vaikuttavat mielentoimintojen heikentymiseen ja dementian kehittymiseen.

Tutkimukseen osallistui 522 keskimäärin 74-vuotiasta espanjalaista miestä ja naista. Tutkimuksen alussa heidät satunnaistettiin kolmeen ryhmään, joista kahdessa noudatettiin välimerellistä ruokavaliota joko pähkinöillä tai oliiviöljyllä terästettynä. Kolmas ryhmä toimi verrokkeina.

Tulokset julkaistiin Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry 2013
Copyright Duodecim 2013
Lue myös:
Lääkärikirja: Tietopaketti dementiasta
Oliiviöljyllä voi saada lisävuosia
Pähkinät ovat hyväksi kolesterolille ja verenpaineelle

Lähde http://www.terve.fi/dementia/oliivioljy-ja-pahkinat-voivat-lykata-dementiaa

Kyseessä on kylmäpuristettu oliiviöljy ja pähkinöissä yhdistävä tekijänä ovat juuri nuo "rasvat".
Virallinen taho suosittelee ottamaan rypsiöljyä, joka lähinnä aiheuttaa tulehduksia/sairauksia, sen sisältämän liiallisen omega-6-rasvahappojen vuoksi, kasvimargariinit ja rypsiöljy ovat juuri niitä rasvoja joita ihmisen tulee välttää ravinnossaan.
Mikäli laittaa suusta sisään paljon omega-6-rasvahappoja, katso että saat omega-3-rasvahappoja runsaasti enemmän, tämä viimeksi mainittu ehkäisee omega-6-rasvahappojen haitallisia vaikutuksia.

Esim. Kylmäpuristettu kookosöljy, kalanmaksaöljy (ei kalaöljy), kylmäpuristettu oliiviöljy ja voi ovat terveellisiä vaihtoehtoja ihmiselle verrattuna margariiniin, jonka valmistuksen yhdessä vaiheessa päätetään, tehdäänkö tuotteesta margariinia vai kenkäplankkia..
Margariinin valmituksesta voit lukea tästä http://hyvinvointisi.blogspot.fi/2013/04/margariini-vie-ennenaikaisesti-hautaan.html

Pähkinät ja kananmuna ovat mummun ja vaarin superfoodia http://hyvinvointisi.blogspot.fi/2013/05/pahkinat-ja-kananmuna-ovat-mummun-ja.html

Kookosöljystä voit lukea lisää tästä "Iho, hiukset, kynnet ja terveys kuntoon öljyllähttp://hyvinvointisi.blogspot.fi/2013/05/iho-hiukset-kynnet-ja-terveys-kuntoon.html